De fire regneartene

Sammenhengen mellom de fire regneartene:

De fire regneartene er:

  • Addisjon (legge til)
  • Subtraksjon (trekke fra)
  • Multiplikasjon (å gange)
  • Divisjon (å dele)

Det er viktig å ha for seg noen klare fundamentale sammenhenger mellom de fire regneartene. Jeg tar utgangspunktet i addisjon, og konstanterer at:

  • Subtraksjon er det motsatte av addisjon. Dette ser man for eksempel ved dette regnestykket. 3+5=8, og når man snur dette regnestykket blir det 8-5=3. Altså: Når man adderer 3 til 5 blir det 8, og når man subtraherer 5 fra 8 er man tilbake på 3 igjen.
  • Multiplikasjon er gjentatt addisjon. Altså: 3X4= 12, dette betyr at man tar 3 fire ganger (3+3+3+3=12).
  • Divisjon er det motsatte av multiplikasjon. Dette ser man for eksempel ved dette regnestykket. 3X5=15, og når man snur dette regnestykket blir det 15/5=3.
  • Divisjon er også gjentatt subtraksjon. Hvis man tar 15/3=5, betyr det at man tar 3 fem ganger fra 15.

Hentet fra http://www.matematikk.org/_voksne/side/vis.html?tid=

De grunnleggende ferdighetene i den norske skole:

I den norske skolen er det i dag Kunnskapsløftet 06, som vi legger opp all undervisning etter. I Kunnskapsløftet finner vi de fem grunnleggende ferdighetene som er integrert i kompetansemålene. De fem grunnleggende ferdighetene skal arbeides med i hvert eneste fag, og dette er slik de kan forstås i matematikkfaget:

– Å kunne uttrykke seg muntlig i matematikk innebærer å gjøre seg opp en mening, stille spørsmål, argumentere og forklare en tankegang ved hjelp av matematikk. Det innebærer også å være med i samtaler, kommunisere ideer og drøfte problemer og løsningsstrategier med andre

– Å kunne uttrykke seg skriftlig i matematikk innebærer å løse problemer ved hjelp av matematikk, beskrive og forklare en tankegang og sette ord på oppdagelser og ideer. En lager tegninger, skisser, figurer, tabeller og diagram. I tillegg benytter en matematiske symboler og det formelle språket i faget.

– Å kunne lese i matematikk innebærer å tolke og dra nytte av tekster med matematisk innhold og med innhold fra dagligliv og yrkesliv. Slike tekster kan inneholde matematiske uttrykk, diagrammer, tabeller, symboler, formler og logiske resonnement.

– Å kunne regne i matematikk utgjør grunnstammen i matematikkfaget. Det handler om problemløsning og utforsking som tar utgangspunkt i praktiske, dagligdagse situasjoner og matematiske problemer. For å klare det, må en kjenne godt til og mestre regneoperasjonene, ha evne til å bruke varierte strategier, gjøre overslag og vurdere hvor rimelige svarene er.

– Å kunne bruke digitalt verktøy i matematikk handler om å bruke slike verktøy til spill, visualisering og publisering. Det handler også om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemidler til problemløsing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med hensiktsmessige hjelpemidler og være kritisk til kilder, analyser og resultater.

For å klare å oppfylle de fem grunnleggende ferdighetene i matematikk, er det viktig at man kan de fire regneartene. De er selve grunnlaget for å kunne lære seg for eksempel geometri, brøk osv.

Hvis du har lyst til å lese mer om emnet, eller du har lyst til å finne spill/ regnestykker til elevene innenfor de fire regneartene, klikk på lenkene i boksen til høyre, under tittelen de fire regneartene.

Legg igjen en kommentar